Ana içeriğe atla

c# ile Singleton Tasarım Deseni

Önce Design Pattern ı kısaca açıklamak gerekirse,günümüz nesne yönelimli programlama aşamalarında ortaya çıkan problemler için uygulanan çözümlerdir diyebiliriz.

Bu yazımda kısaca Singleton Tasarım Deseninden(Singleton Pattern) bahsedicem.
Temelinde nesneleri birden çok kez oluşturulmasındansa birkez oluşturup sonraki aşamalarda bu oluşturulan nesnenin örneğini kullanmamızı sağlayan desendir.
Şimdi bunu bir örnek ile açıklayalım :

Bazen uygulamalarımızda nesneleri(Sınıfları) bir çok kez çağırır onlarla işlem yaparız.Mesela Windows uygulamalarında user control kullandığımız bir windows form uygulaması düşünelim, kullanıcı her tıkladığında UserControl ü tekrar oluşturup içerik kısmına yükleriz.Ve o formdaki bütün nesneler gridler tekrardan oluşturulur.

Bu tasarım deseni ile bunun önüne şu şekilde geçebiliriz :

Bir windows form u düşünelim adı "KitapKayit" olsun.
Birde buton olsun her tıklandığında "KitapKayit" formunu oluşturan ve show ile gösteren..

//Normalde uygulanan yöntem

private void BtnKitapKayitGoster_Click(object sender, EventArgs e)
{
//KitapKayit nesnesi butona her tıklandığında oluşuyor.
KitapKayit formKitapKayit =new KitapKayit();
formKitapKayit.Show();
}

//Singleton Tasarım Deseni ile

KitapKayit.cs içerisine aşşağıdaki kod satırı eklenir:

//Yanlızca bu sınıfta çağrılabilmesi için private olarak içinde bulunduğumuz form türünden bir nesne tanımlıyoruz.
private static KitapKayit instance;

public static KitapKayit Instance()
{
//Eğer sınıf ilk defa oluşturuluyor ise bir kez oluşturuluyor.Eğer null deil ise daha önce oluşturulmuş instance(KitapKayit nesnesi) gönderiliyor.
if(instance==null)
{
instance = new KitapKayit();
}

return instance ;

}

şimdi tekrar formu çağırdığımız yere butonun click olayını yazalım :

private void BtnKitapKayitGoster_Click(object sender, EventArgs e)
{
//KitapKayit nesnesinin örneği sınıf içerisinden çağrılıyor.İlk defa butona tıklanmış ise form oluşturulucak.Daha sonraki tıklamalarda ilk aşamada oluşan form un örneği getirilicek. :)
KitapKayit formKitapKayit =KitapKayit.Instace();
formKitapKayit.Show();

}

Bu tasarım desenini uygulamalarınızda geliştirerek kullanırsanız eminim belli bir ölçüde performans artışı olduğunu göreceksiniz.

Umarım Faydalı Olmuştur.

Bu blogdaki popüler yayınlar

SQL DATEADD() Fonksiyonu(Sql de tarihe ay,gün,yıl ekleme)

Kullanım Kalıbı : DATEADD (datepart , number , date ) . datepart ksımına month,year,day vs artırmak istediğimiz tarih birimini yazıyoruz. . number ksımına arttırmak istediğimiz miktarı yazıyoruz. . date kısmına da hangi tarih e ekleneceğini belirtiyoruz. Örnek olarak şu an ki tarihten 1 ay sonrasını görmek için : Şu anki tarih '10-1-2011' olsun(gün,ay,yıl) Sorgu : SELECT DATEADD(MONTH,+1,GETDATE()) Çıktı alacağımız tarih : '10-2-2011' şekinde olacaktır.

Netsis NetOpenX50 Nesnesini C# Visual Studio Üzerinde Çalıştırma

Netsis ile sipariş, ürün, fiyat, stok entegrasyonları yaparken NetOpenX apisini kullanmamız gerekiyor. Netsis kullanan bir firma ile entegrasyon geliştirmeden önce yapmamız gereken şey firmanın netopenx api lisansı alıp almadığını öğrenmeliyiz.Bunu onaylattıktan sonra Visual Studio projemize NetOpenx50 dosyasını referans olarak eklemek kalıyor. Projemize referans eklemek için öncelikle NetOpenX50.dll ini bilgisayarımıza indiriyoruz.Ardından komut sataırına girerek aşağıdaki komutu vermeliyiz. regsvr32 C:\Netsis\NetOpenX50.dll Bu işlem sonrasında NetOpenX50 dosyamızı com objesi olarak işletim sistemimize kayıt etmiş oluyoruz. Hemen ardından visual studio projemizi açarak projenin üzerinde References kısmına sağ tuş tıklayarak yeni referens ekle diyoruz.Ardından çıkan pencereden sol panelden COM objelerini seçiyoruz ve orada "NetOpenX50 Kütüphanesi" alanı zaten çıkıyor ve direk seçip referans olarak projemize ekleyebiliyoruz. NetOpenX50 apisinin kullanımı için her d...

Logo (LOJECTS.exe ve LOBJECTS.dll) Register İşlemleri

LOBJECTS.dll register işlemi : başlat-> çalıştır -> cmd yazıp konsole ekranına geçiyoruz REGİSTER İÇİN : regsvr32 logoDosyaYolu\LOBJECTS.dll yazıyoruz ve dll imizi register ediyoruz UNREGISTER İÇİN : regsvr32 -u logoDosyaYolu\LOBJECTS.dll ile de unregister edebiliriz. LOBJECTS.exe register işlemi : başlat-> çalıştır -> cmd yazıp konsole ekranına geçiyoruz REGİSTER İÇİN : logoDosyaYolu\LOBJECTS.exe -REGSERVER yazıyoruz ve LOBJECTS.exe mizi register ediyoruz. UNREGISTER İÇİN : logoDosyaYolu\LOBJECTS.exe -UNREGSERVER yazıyoruz ve LOBJECTS.exe mizi unregister ediyoruz. Umarım yararlı olmuştur.